N-VA betreurt dat de meerderheid amper wil investeren in nieuw busstation

Op 8 maart 2016, over deze onderwerpen: N-VA Zelzate, Parken en openbaar groen, Verkeer en mobiliteit

Reeds in 2011 waren er gesprekken tussen De Lijn en het gemeentebestuur om het Zelzaatse busstation te renoveren. Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht schoof de vorige coalitie de problemen echter voor zich uit. De Lijn wou nochtans heel wat geld investeren. Het zou zonde zijn dat we deze kans niet aangrepen om de volledige omgeving op te waarderen. Eind 2015 kregen we zicht op de geraamde kostprijs voor de gemeente: 734.600 euro. N-VA Zelzate vindt het spijtig dat de meerderheid in het schepencollege hierin slechts 220.000 euro wil investeren. Dit is een gemiste kans.

N-VA-schepen Martin Acke nam van bij zijn aanstelling als schepen van mobiliteit en verkeer het dossier van het busstation ter harte. De belabberde toestand van het busstation en de parking ernaast zijn al jaren een doorn in het oog. Uitgaande van de resultaten van een verkeersonderzoek in het centrum, de landschapsstudie voor de herinrichting van het park en de toekomstige plannen van AWV voor de herinrichting van de doortocht van de R4 door Zelzate werd samen met De Lijn een voorontwerp gemaakt dat naast de vergroening van de omgeving en een groter comfort voor de busreizigers ook een aantal verkeerstechnische problemen kan oplossen:

  • onveilige verkeerssituaties aan het kruispunt Westkade – Kanaalstraat;
  • maximaal vermijden van wachtfiles in de Westkade bij openstaande brug;
  • een betere doorstroming van de autobussen door het vermijden van conflicten met het autoverkeer;
  • vlotter in- en uitgaand verkeer op de parking van Colruyt;
  • veiliger verloop van het fiets- en voetgangersverkeer;
  • betere verbinding tussen het park ten zuiden en ten noorden van zwembad/sporthal;
  • vernieuwing van een stuk slecht wegdek van de Westkade;
  • optimalisatie van de parkeermogelijkheden rond het busstation.

Intussen werd al een hele weg afgelegd. In juni 2014 keurde de gemeenteraad de overeenkomst tussen De Lijn en de gemeente Zelzate goed. In augustus 2014 werd een bestek goedgekeurd waarmee de ontwerpstudie kon uitgeschreven worden. Budgettaire onzekerheden bij De Lijn en bij de gemeente zorgden voor wat vertraging waardoor de ontwerpstudie uiteindelijk pas in februari 2015 kon worden gegund.

In het voorjaar van 2014 was in het budget voor de werken 357.500 euro beschikbaar: de initiële 200.000 euro uit 2011, 50.000 euro voor het optimaliseren van de verkeerssituatie in het centrum, 100.000 euro voor uitvoering van het landschapsontwerp en 7.500 euro voor de verlenging van het fiets- en voetpad naar de Kanaalstraat.  Intussen werd de beloofde 100.000 euro voor uitvoering van het landschapsontwerp door de meerderheid binnen het college ingeslikt. Ook de 50.000 euro voor de verkeersplannen en de 7.500 euro voor de verlenging van het fiets- en voetpad verdwenen uit de tabellen zodat er een schamel budget van 200.000 euro over bleef.

Na de gunning van de ontwerpstudie aan het studiebureel Goegebeur uit Eeklo konden we aan de slag met de uitwerking van de concrete plannen. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met De Lijn en de gemeente Zelzate. Schepen Martin Acke stak samen met de mobiliteitsambtenaar heel wat tijd en energie in het project. Het schepencollege werd regelmatig geïnformeerd. Ook AWV, Colruyt, Q8, politie en brandweer werden betrokken bij de voorbereidingen. Begin december 2015 was het huiswerk af en werd een gedetailleerde budgetraming opgesteld. De totaalkost voor De Lijn, studiekosten inbegrepen, wordt geschat op 768.300 euro. Voor de gemeente Zelzate wordt de uitvoering van het totaalconcept van de omgevingswerken op 734.600 euro geraamd.

Gelukkig werd van bij het begin rekening gehouden met een mogelijke gefaseerde uitvoering. Indien men wil dat het busstation er komt dan moet Zelzate minstens 219.000 euro uitgeven. Daarin zitten de studiekosten, de aanpassing van de Westkade en de schuine verbindingsweg tussen Oost- en Westkade en de aanschaf van nieuwe schuilhuisjes. Een nieuwe fietsenstalling is daar niet in begrepen wat helaas betekent dat de oude moet worden gerecupereerd.

Bij de budgetbesprekingen rond de jaarwisseling kreeg N-VA in het schepencollege weinig ruimte. De grootste coalitiepartner VLD-SD was slechts bereid om de absoluut noodzakelijke 220.000 euro te voorzien. Schepen Martin Acke pleitte tevergeefs voor een verhoging van het budget met 300.000 euro. Daarmee zou alle werken met uitzondering van de heraanleg van de parking tussen het busstation en de sporthal kunnen worden gerealiseerd. Een lening van 300.000 euro aflossen op 20 jaar kost aan de huidige interesten jaarlijks iets meer dan 20.000 euro. Martin Acke stelde voor die afbetaling te financieren met een nieuwe belasting op brandstofpompen die jaarlijks 23.000 euro kan opbrengen. Een belasting op het gebruik van de auto aanwenden voor het verbeteren van het openbaar vervoer is ook maatschappelijk te verantwoorden. Helaas besliste de meerderheid wel om die nieuwe belasting in te voeren maar niet ten voordele van het nieuwe busstation.

Aangezien het gemeentelijke budget pas eind februari werd gestemd kan pas nu overgegaan worden tot aanbesteding. Het wordt zeer nipt om het busstation nog dit najaar te realiseren. Waarschijnlijk wordt het voorjaar 2017. Hopelijk vallen de uiteindelijke prijsoffertes mee zodat het budget nog wat ruimte biedt voor een elektrisch laadpunt voor auto’s en fietsen. Ook een bewakingscamera zou op die plaats geen overbodige luxe betekenen.

N-VA betreurt dat het geen steun kreeg binnen de meerderheid om meer te investeren in dit belangrijk project. Een mooie en verkeersveilige omgeving van het strategisch gelegen autobusstation betekent voor Zelzate immers een echt visitekaartje.

Martin Acke
Schepen van Mobiliteit en Verkeer

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is