3e Nationale Applausdag voor Fietsers succes op eerste lentedag

Op 21 maart 2016, over deze onderwerpen: N-VA Zelzate, Verkeer en mobiliteit, Fietsbeleid, Millieu, Verkeersveiligheid

Waarom applaudisseren voor fietsers werkt

Wie op 21 maart naar het werk of school fietste, maakte veel kans om onderweg een daverend applaus te ontvangen. Op meer dan 130 plaatsen in heel België stonden mensen klaar om fietsers te feliciteren. Ook bedrijven en scholen sprongen deze keer mee op de kar. Een teken dat ook zij de fiets meer en meer valoriseren. Dat het werkt, bewijzen de enthousiaste reacties van zowel fietsers als applausmakers. Met deze actie wil de fietsersbeweging niet alleen automobilisten maar ook beleidsmakers tonen dat fietsen aanmoedigen loont. Investeer je in fietsen, dan groeit hun aantal automatisch.

Toffe acties doen fietsen

Onderzoek wees al uit dat campagnes fietsgebruik kunnen stimuleren. Zo toonde de Federale Diagnostiek 2014 aan dat voor het woon-werkverkeer sensibilisering op de derde plaats komt na de fietsvergoeding en fietshersteldiensten. Reden te meer om de Nationale Applausdag voor Fietsers te blijven organiseren. Een ogenschijnlijk eenvoudig, maar des te sterker concept dat jaarlijks groeit. Julie Degraeve, coördinator van de actie van de Fietsersbond: “We merken dat de actie bij iedereen positieve reacties opwekt. Zo’n applausteam is ook zeer zichtbaar in het straatbeeld, wat maakt dat ze niet onopgemerkt blijft bij zowel automobilisten als lokale beleidsmakers."

Applaus voor fietsers ook in Zelzate

In Zelzate nam het N-VA bestuur deel aan de actie. Zo waren naast een aantal bestuursleden ook schepenen Martin Acke en Linda Vereecke present. In de Franz-Wittoucklaan passeren dagelijks heel wat leerlingen van het Gemeenschapsonderwijs en Sint-Laurens met de fiets. Daarnaast waren heel wat fietsers op weg naar de maandagmarkt. Zij werden allen begroet met een warm applaus. Een glimlach, een opgestoken duim, een dankwoordje,… toonden aan dat het applaus werd geapprecieerd.

Voor meer info: klik hier

Martin Acke
Schepen van Mobiliteit en Verkeer