Het recyclagepark van Zelzate

Op 19 januari 2016, over deze onderwerpen: Huisvuil en afvalverwerking, N-VA Zelzate, Financiën, Millieu

Anderhalf jaar geleden werd het volledig gratis gebruik van het recyclagepark afgeschaft en werden weegbruggen geplaatst. Dit was een goede maatregel want in de periode van mei 2014 tot april 2015 daalden de exploitatiekosten met maar liefst 118.580 euro. Het aantal bezoeken daalde met bijna de helft: van 46.410 naar 24.767 op jaarbasis.

Toch blijft het gebruik voor de meeste mensen gratis. In de periode van 6 mei tot 31 december 2014 werden 17.272 bezoeken geregistreerd: 1.894 (11%) waren betalend, de overige 89 % gratis. De 1.894 betaalbeurten betroffen 607 bezoekers waarvan 579 behoorden tot gezinnen. Daarvan betaalden er 319 minder dan 15 euro. Besluit: slechts 260 gezinnen betaalden meer dan 15 euro voor het gebruik van het recyclagepark. Op de ongeveer 5.500 Zelzaatse gezinnen is dit nog geen 5%.

Er wordt in Zelzate vooral minder bouw- en sloopafval (-25%) en gemengd tuinafval (-30%) aangevoerd. De omringende gemeenten zien daarentegen hun afvaltoevoer stijgen. Dit bewijst dat het afvaltoerisme naar ons recyclagepark is gestopt. Ook de glasbakken worden beter gebruikt, de kringwinkels krijgen meer spullen en er worden meer containers gehuurd bij verbouwingen. Uit cijfers van IDM blijkt dat het sluikstorten in Zelzate door de maatregel niet is toegenomen.

Mensen springen bewuster om met afval als ze voor de afvoer moeten betalen. Dat was uiteindelijk de bedoeling. Linda Vereecke blijft zich namens N-VA in de raad van bestuur van IDM inzetten voor een betere recyclage van afval en dus voor een properder Zelzate.

Sinds 1 juni 2015 kunnen ook de inwoners van Wachtebeke terecht in het recyclagepark van Zelzate. Daardoor worden een aantal vaste kosten gedeeld en zal de eindfactuur voor onze gemeente nog dalen. Het uitgespaarde geld kunnen we inzetten voor andere doeleinden.

Linda Vereecke
Schepen Technische Dienst en Gebouwen