Mondmaskers tegen corona-virus voldoen niet aan minimumnorm

Op 13 mei 2020, over deze onderwerpen: N-VA Zelzate, Ouderen- en gezinszorg, Volksgezondheid
De mondmaskers voldoen niet aan de minimumnormen

In de kranten van 22/04 – 24/04 – 08/05 en 11/05 werd de groepsaankoop en de bedeling van 75.000 mondmaskers voor de inwoners van de Meetjeslandse gemeenten Eeklo, Sint-Laureins, Kaprijke en Assenede aangekondigd. Zelzate en Wachtebeke beslisten later om in dit verhaal mee te stappen.

De Meetjeslandse N-VA afdelingen, ook die van Zelzate, waren zeer verheugd over dit initiatief, gericht op de bescherming van onze inwoners. De stoffen comfortmaskers zouden herbruikbaar, wasbaar en gecertificeerd zijn. Perfect veilig dus, volgens burgemeester Luc Vandevelde van Eeklo (SMS), die zijn leverancier op zijn woord geloofde zonder enig tastbaar bewijs.

Op het moment van de beslissing tot aankoop door de respectievelijke burgemeesters, was er nog geen bekrachtiging door de schepencolleges. Bovendien waren de keuringsattesten zelf (nog) niet voorhanden. Men gaf het mandaat tot aankoop op ‘erewoord’ van de burgemeester van Eeklo en zijn leverancier, een keukenbouwer uit Eeklo, die beweerden dat alle mondmaskers volgens de officiële richtlijnen van de overheid werden aangeleverd, met certificaat. Bovendien werd slechts één handelaar aangesproken om offerte te maken, op zijn minst al een twijfelachtige procedure voor overheidsopdrachten.

Opmerkelijk is dat de burgemeester van Eeklo vandaag op AVS verklaart dat dit type herbruikbare stoffen masker niet moet gekeurd worden om dan één minuut later zonder verpinken zichzelf tegen te spreken door te verklaren dat de maskers voldoen aan alle eisen zoals voorgeschreven.

Gezien de vele saga’s rond levering van onveilige en onbetrouwbare mondmaskers ging bij onze lokale N-VA mensen een alarmbel af. Volgende punten trokken onze aandacht:

• De maskers werden besteld in Bulgarije. Waarom? In België zijn er verschillende firma’s die vlugger konden leveren aan minstens dezelfde prijs.
  • De maskers werden besteld bij een leverancier zonder enige medische kennis of ervaring.
  • De communicatie rond het materiaal waaruit de mondmaskers gemaakt zijn, blijkt verschillend. De één spreekt van katoen, de ander van linnen. Welk materiaal is het nu precies?
  • Men spreekt van een geldig certificaat en het voldoen aan veiligheidstesten, maar levert uiteindelijk geen enkel bewijs hiervan. Het pakket attesten van diverse aard en oorsprong is niet duidelijk te linken aan de geleverde mondmakers, bevat geen technische beoordeling van de filtereigenschappen (nochtans de voornaamste kwaliteit) en geeft dus geen garantie dat de aangeleverde mondmaskers degelijk en betrouwbaar zijn.
  • Bovendien is de BTW 6% en niet 21. De overheid betaalt deze terug indien de maskers gratis worden uitgedeeld. De opgegeven verkoopprijs is dus niet correct! We vernamen dat Zelzate en Wachtebeke ook een hogere prijs zouden moeten betalen ondanks de het groter volume voor de groepsaankoop.
  • Vanwaar de kleurkeuze voor zwart? Om herbruikbaar te zijn moeten de maskers elke dag gewassen worden op minimum 60°C. Apart wassen dus van de bleke was of uw witte kookwas wordt grijs.

Het oude motto: ‘Haast en spoed is zelden goed’ heeft nog maar eens zijn juistheid bewezen.
We betreuren dat de burgemeesters bij slechts één leverancier offerte vroegen, maar vooral dat zij nalieten om de attesten op voorhand op te vragen en grondig te controleren op echtheid en juistheid, vooraleer het mandaat te geven om de bestelling te plaatsen.

Wanneer het gaat over de veiligheid en de bescherming van onze inwoners voor dit levensgevaarlijke virus, dan mogen we geen risico’s nemen. De bekommernis van N-VA om de veiligheid van deze mondmaskers was dus meer dan terecht. Om die reden lieten wij één van de intussen aan de eerste groep gemeenten geleverde maskers testen in een erkend en onafhankelijk labo HEX Group.

Uit de test bleek dat het masker niet voldeed aan de Belgische minimumnorm voor filter efficiëntie NBN S65-001 (slechts 68% i.p.v. minimum 70%) en de strengere Franse norm AFNOR S76-001 UNS 1 (minimum 90%).

N-VA vraagt dan ook aan burgemeester Brent Meuleman van Zelzate om zijn collega’s burgemeesters met dit nieuw gegeven te confronteren en vooraleer tot verdeling over te gaan aan de leverancier verduidelijking en de nodige garanties te vragen. De bedeling van deze niet-conforme maskers kan onze inwoners immers een vals gevoel van veiligheid geven.

Wanneer men toch de verdeling zou doorvoeren dan is op zijn minst het bijleveren van de nodige waarschuwingen voor onze inwoners i.v.m. de beperkingen van deze maskers noodzakelijk. Bovendien dient overwogen te worden aan de leverancier een financiële compensatie te vragen voor dit product dat volgens een onafhankelijk bewijs niet voldoet aan de gangbare minimumvereisten.

Gemeenteraadslid N-VA
Zelzate