N-VA vraagt kwaliteitscontrole mondmaskers en duidelijkheid voor onze burger

Op 15 mei 2020, over deze onderwerpen: N-VA Zelzate, Volksgezondheid

De voorbije uren ontstond er heel wat commotie rond de mondmaskers die zullen bedeeld worden in de gemeenten Eeklo, Sint-Laureins, Kaprijke, Assenede, Zelzate en Wachtebeke. Deze situatie zorgt voor heel wat ongerustheid onder de bevolking.

Wij wensen allereerst te benadrukken dat we dit initiatief tot het beschermen van onze inwoners volledig ondersteunen. We onderschrijven het belang van goede mondmaskers.

We willen de bevestiging dat onze inwoners over kwalitatief beschermingsmateriaal beschikken.

We hebben gegronde redenen om aan te nemen dat de geleverde mondmaskers niet voldoen aan de technische normeringen.

Om de discussie niet op de spits te drijven roept N-VA het gemeentebestuur op om de geleverde mondmaskers te onderwerpen aan een keuring. Een door de FOD erkend laboratorium moet uitsluitsel geven over de kwaliteit van de maskers. Deze kleine kost weegt niet op tegen de huidige twijfelachtige situatie. Dit proces dient in uiterste transparantie naar de burger toe te verlopen.

Op deze manier wil N-VA de situatie uitklaren, de nodige antwoorden krijgen en garantie aan de inwoners bieden dat deze maskers volledig conform de opgelegde normen zijn.