N-VA zorgt voor aanleg van voetpad in de Maïsstraat

Op 4 maart 2016, over deze onderwerpen: N-VA Zelzate, Schepencollege, Verkeer en mobiliteit

Volgende week start de aanleg van een voetpad in de Maïsstraat

Eind 2014 bekloeg een inwoner zich over de onveilige toestanden in de Maïsstraat in Zelzate. Vooral het inrijden en parkeren van grote vrachtwagens leidde daar tot gevaarlijke toestanden voor de voetgangers.

N-VA schepen van Verkeer en Mobiliteit Martin Acke onderzocht de problemen samen met de mobiliteitsambtenaar en stelde op 13 januari 2015 een aantal maatregelen voor aan het schepencollege.

a) Vermijden van onterecht vrachtwagenverkeer:

- De parkeermogelijkheid voor vrachtwagens langs de R4 verduidelijken. Dit is echter slechts een tijdelijke mogelijkheid tot aan de heraanleg van het knooppunt R4-Rijkswachtlaan.

- Een signaalbord C23 “verboden toegang voor vrachtwagens” met uitzonderingsbord is misschien duidelijker dan het huidige verbodsbord voor voertuigen boven de 7,5 ton.

- Een informatief bord met een visuele verduidelijking van de verkeerssituatie Rijkswachtlaan / Maïsstraat  ter hoogte van de R4 kan wellicht voorkomen dat vrachtwagens toch de afslag naar de Rijkswachtlaan nemen.

- Voor de vrachtwagens die de Rijkswachtlaan onterecht ingereden zijn kan een informatief bord juist voor de Maïsstraat met een visuele verduidelijking van het doodlopend karakter van de Maïsstraat en de terugkeermogelijkheid via het rond punt ter hoogte van de Wachtebekestraat voorkomen dat vrachtwagens zich vast rijden in de Maïsstraat.

- Handhaving blijft een belangrijke maatregel.

b) Bescherming van de voetgangers:

- Verbinding van het aanwezige voetpad langs de zuidzijde van de Rijkswachtlaan met de parking van Bel & Bo (verharden van huidig olifantenpaadje– ongeveer 10 m2) zodat de aanwezigheid van voetgangers op de oprit naar de Aldi maximaal vermeden worden. Nazicht op 6/1/2015 toont aan dat reeds dergelijk verbindingspaadje was aangelegd. Het is echter onduidelijk door wie. Te bekijken of dit goed aansluit op het bestaande voetpad.

- Aanleg van een stuk voetpad op de hoek van de Rijkswachtlaan met de Maïsstraat (ongeveer 20 m2);

- Aanleg van een verhoogd voetpad langsheen de Maïsstraat langs de zijde van de Lidl tot aan het voetpad naar de Zonnebloemstraat (afstand ongeveer 130 m x breedte 1,5 m = 195 m2).

- Het grootste deel  (75%) van de investering voor de voetpaden kunnen we wellicht recupereren bij de handelszaken via de jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op de eerste aanleg van trottoirs en opritten.

- Opvullen van de putten in de bermen van de Maïsstraat.

c) Bescherming van de fietsers:

- Voorzien van degelijke fietsverbindingen, conform met het Vademecum Fietsvoorzieningen, langs weerszijden van de Rijkswachtlaan, rekening houden met de toekomstige aanleg van het knooppunt 2 (R4 – Rijkswachtlaan) en rekening houdend met een eventuele toekomstige bushalte aan de handelszone Rijkswachtlaan.

 

Het schepencollege besloot de voorstellen eerst ter advisering voor te leggen aan de politie, uitgezonderd de maatregelen voor de fietsers. Hiermee wordt best gewacht tot de heraanleg van het knooppunt R4-Rijkswachtlaan.

Bij de budgetbesprekingen dreigde het project reeds in de vuilbak te belanden maar daar stak Martin Acke een stokje voor. Veiligheid gaat voor! Desondanks bleef het dossier geblokkeerd omdat er geen politieadvies werd gevraagd. 

Een half jaar later bracht onze schepen het dossier terug op de agenda van het college. Na een paar keren het punt te hebben uitgesteld werd het dossier eindelijk terug besproken. De kosten van het voetpad de aanleg werden geraamd op 9.159 euro. Op 18 augustus 2015 besliste het college om... (!!!!) politieadvies te vragen.  Deze keer werd de vraag wel doogestuurd, maar alleen voor een advies omtrent het voetpad. Op 17 september adviseerde de politie de aanleg positief: "Het aanbrengen van een voetpad zal een duidelijke meerwaarde zijn voor de verkeersveiligheid en voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker".

Na dit positief advies verklaarde het college zich op 6 oktober akkoord met de aanleg en op 8 december kwam er een goedkeuring voor de financiering. De aanleg kost 12.000 euro en de financiering zal nagenoeg volledig gebeuren door Lidl, Gabriëls en ZEB.

Begin maart start men met de aanleg van het voetpad. N-VA-schepen Linda Vereecke zal als schepen van Openbare Werken de werken opvolgen.

Martin Acke
Schepen van Verkeer en Mobiliteit 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is