Totaalverbod voor vrachtwagens op parking Vredekaai is geen goede oplossing

Op 15 april 2016, over deze onderwerpen: N-VA Zelzate, Veiligheid en milieu, Verkeer en mobiliteit

Aandacht in de media primeert op overleg.

We worden het stilaan gewoon om via de media te moeten vernemen dat de Zelzaatse burgemeester zelf alle gemeentelijke problemen oplost. Zo was er de voorbije dagen veel persbelangstelling voor het vrachtwagenparkeren op het terrein aan de Vredekaai. Wij kijken uit naar het moment waarop Frank Bruggeman het overleg met zijn schepenen belangrijker vindt dan persoonlijke aandacht in de media en discussies via zijn facebook-account.

Wat is het probleem?

Het probleem van de overlast van de truckers is niet van vandaag. Het is trouwens niet de burgemeester die heeft onderhandeld met de horeca. In opdracht van het college heeft N-VA-schepen Martin Acke vorig jaar als verantwoordelijk schepen voor het parkeerbeleid en economie een aantal afspraken gemaakt met handelaars om de problemen te milderen. Blijkbaar heeft de burgemeester op eigen houtje ook nog wat informatiefolders verspreid. Vandaag blijkt dat die maatregelen niet volstaan en wil de burgemeester de parking volledig verbieden voor vrachtwagens. N-VA vindt dit een te drastische maatregel die, zolang er de vrachtwagenbestuurders geen alternatief wordt aangeboden, de problemen niet zal oplossen maar wel verplaatsen. Bovendien zal dit totaalverbod de Zelzaatse horeca behoorlijke economische schade toebrengen.

De situatie verschilt tussen de weekdagen en het weekend. In de week parkeren een aantal Zelzatenaars hun vrachtwagen zonder er te overnachten. Daar hebben we geen enkel probleem mee. Daarnaast overnachten er vooral vrachtwagenbestuurders uit België of de buurlanden. Die bezoeken meestal ’s morgens en ‘s avonds de plaatselijke cafés, restaurants en winkels en kunnen daar de sanitaire voorzieningen gebruiken. In de week kunnen zij er van ’s morgens 5u tot ‘s avonds 23u terecht. Ook daar hebben we geen problemen mee. Op een enkele uitzondering na zal die situatie niet tot de gekende overlastproblemen leiden. Bovendien wordt de economische bedrijvigheid gestimuleerd.

De grootste problemen situeren zich in het weekend. Veel Midden- en Oost-Europese vrachtwagenbestuurders brengen het weekend door op de parking. Het plein aan de Vredekaai wordt dan misbruikt als kampeerplaats terwijl het terrein daarvoor niet is uitgerust. De chauffeurs leven in en rond hun vrachtwagens, koken hun potje zelf, laten hun afval achter, doen hun behoefte waar het niet hoort, maken lawaai, gaan al eens vissen in de visvijver,... Cafés en restaurants worden zelden bezocht want de chauffeurs hebben weinig geld ter beschikking. Alleen de grootwarenhuizen kunnen een graantje meepikken.

Welke oplossing stelt N-VA voor?

N-VA is voorstander van een parkeerverbod voor vrachtwagens op het terrein aan de Vredekaai van vrijdagavond tot maandagmorgen. Controle mag geen probleem zijn want de parking is zeer goed zichtbaar vanuit het politiekantoor. Na een paar weken handhaving zal dit probleem opgelost zijn. We beseffen dat het risico bestaat dat een deel van die vrachtwagens op andere plaatsen in de gemeente zal overnachten. Dat gebeurt trouwens ook nu al. Bedoeling moet echter zijn die chauffeurs door te verwijzen naar de beschikbare vrachtwagenparkings in de Gentse kanaalzone. Daar is immers voldoende capaciteit beschikbaar. Verdeling van de meertalige folder “Wegwijs in de haven van Gent” kan hiertoe helpen. N-VA zal dit alternatief voor een totaal parkeerverbod verdedigen op het schepencollege.

Martin Acke
Schepen van Economie, Mobiliteit en Verkeer

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is