Gemeenteraad van 26 januari 2016

Op 21 januari 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Zelzate

De Zelzaatse gemeenteraad vergadert op 26 januari 2016 om 19u30 in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering is openbaar. Iedere inwoner is welkom.

Voorzitter Gemeenteraad

De gemeenteraad vangt aan met het halfuurtje van de burger.

AGENDA:

I. OPENBARE ZITTING

1. Notulen gemeenteraad

De notulen van de gemeenteraad van 14 en 30 december 2015 worden ter kennis gebracht en bij het uitblijven van opmerkingen als goedgekeurd beschouwd.

2. Sportdienst – aanpassing retributies sportactiviteiten

De tarieven voor de lessenreeksen, de sportkampen en de ééndaagse activiteiten die georganiseerd worden door de gemeentelijke sportdienst dienen geactualiseerd te worden (laatste aanpassing dateert van oktober 2013). De verhoging bedraagt ongeveer 20%, in navolging van de geschatte besparingsvraag van het gemeentebestuur aan de gemeenteljke diensten.

3. Ondersteunend – goedkeuring beleidstekst Gemeente Zelzate informatiebeveiligingsbeleid

De vigerende regelgeving voorziet dat ‘De veiligheidsconsulent voor de verantwoordelijke voor het dagelijks bestuur een ontwerp van veiligheidsplan opstelt …’; en dat ‘Elke instelling die persoonsgegevens gebruikt/verwerkt een geschreven document moet opstellen – het informatiebeveiligingsbeleid – waarin de strategieën en de weerhouden maatregelen voor gegevensbeveiliging nauwkeurig worden omschreven.’. In dit kader wordt de beleidstekst Gemeente Zelzate informatiebeveiligingsbeleid ter goedkeuring voorgelegd, op positief advies van de veiligheidsconsulent.

4. Brandweerkazerne – bruikleenovereenkomst

Op verzoek van de brandweerzone Centrum wordt een nieuwe bruikleenovereenkomst voor de brandweerkazerne voor 3 jaar ter goedkeuring voorgelegd omwille van het feit dat:

- van de reeds door de gemeenten goedgekeurde bruikleenovereenkomsten werd vastgesteld dat een aantal gemeenten bepalingen hadden aangenomen die aanzienlijk afweken van de modelovereenkomst en

- dat de gemeenschappelijke verzekeraar van de gemeenten en de zone intussen geadviseerd had om de bruikleenovereenkomsten te wijzigen om er een afstand van verhaal in op te nemen

5. Bewaargeving Leopardtank - verlenging

De gemeenteraad wordt verzocht de akte van bewaargeving van een tank Leopard met kanon 105mm N° V54540 te verlengen voor een periode van 5 jaar (t.e.m. 1 november 2020

6. Onderhoudswerken wegen en voetpaden 2016 - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

Onderhoudswerken wegen en voetpaden 2016, de opdracht bestaat uit meerdere kleine herstellingen die verspreid over verschillende locaties dienen uitgevoerd te worden.

7. Onderhoud groenzones 2016 – goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

Onderhoud van de groenzones verspreid over grondgebied Zelzate. De opdracht is opgedeeld in 2 percelen (perceel 1 gemeente, perceel 2 ocmw). De opdracht bestaat uit het maaien en onderhouden van grasvelden, onderhoud van perken met beplanting, het snoeien van heesters en bosgoed, het scheren van hagen, onderhoud van open verhardingen.

8. Polder Moervaart en Zuidlede en Zwarte-Sluispolder – goedkeuring raming werken waterlopen 3e categorie – 2016

De waterlopen moeten regelmatig onderhouden worden om een goede afloop van de wateren te garanderen. Deze werken worden uitgevoerd door Polder Moervaart en Zuidlede en Zwarte-Sluispolder.

9. Opheffen van de politionele verordening van 18 februari 1998 i.v.m. verbod in een begrensde zone en wijzigen van de politionele verordening van 8 september 1998 i.v.m. PAK-verontreiniging

De politionele verordening van 8 september 1998 i.v.m. PAK-verontreiniging wordt, naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek, aangepast:

- De zone, voor het gebruik van grondwater, wordt beperkt tot het park

- Het consumeren van vis is niet toegelaten

10. Aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer – aanpassingen

De gemeenteraad wordt verzocht het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer aan te passen wegens:

- Routine-ingrepen (mindervaliden-parkeerplaatsen, parkeerverboden per gele lijnen, zebrapaden, parkeerplaatsen met beperkte tijdsduur, verdrijvingsvlak);

- Toestaan van deels parkeren op het voetpad in de Koningin Fabiolalaan;

- Omkeren van de rijrichting in de Koningin Astridlaan en in de verbindingsweg naar de Emiel Caluslaan;

- Invoeren van plaatselijk verkeer in de Denderdreve;

- Bestendigen van het wegnemen van de landbouwsluis en eenrichtingsverkeerin de Debbautshoekstraat.

11. Belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein door verhuisliften, containers, werfwagens, kranen, stapelplaatsen voor bouwmaterialen, enz.

Deze belasting is reeds goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 december 2015. Een forfaitaire belasting van €180 voor het niet aangeven van de inname openbaar domein is door toezicht niet toegestaan. Daarom wordt het reglement voorgesteld zonder forfait en wordt bij niet-aangifte verwezen naar het belastingreglement voor oneigenlijk gebruik openbaar domein.

12. Belastingreglement op het oneigenlijk gebruik openbaar domein

Het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 december 2015 wordt aangevuld met het gebruik van het openbaar domein door verhuisliften, containers, werfwagens, kranen, stapelplaatsen voor bouwmaterialen, enz.

13. Mededelingen/Kennisgevingen

Een aantal documenten worden ter kennisgeving aan de gemeenteraad meegedeeld.

14. Gemeentelijke aanvullende reglementen op politie over het wegverkeer - delegatie aan het college van burgemeester en schepenen (op verzoek van de VLD-SD-fractie)

De heer Jan De Beule (VLD-SD) stelt voor om de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op het grondgebied van Zelzate aan het college van burgemeester en schepenen toe te vertrouwen, op voorwaarde dat:

- het college van burgemeester en schepenen zich engageert om ingrijpende aanvullende reglementen toch aan de gemeenteraad voor te leggen ter besluitvorming;

15. Spiegelglad Zelzate op 20 januari: wat ging mis, hoe werd/wordt er aan verholpen, en wat te doen bij schadeclaims? (op verzoek van de PVDA+-fractie)

Naar aanleiding van het gladde wegdek op 20 januari te Zelzate heeft de PVDA+-fractie diverse vragen omtrent de organisatie van het strooien in Zelzate.

16. Diverse vragen bij het spekglad wegdek in de nacht van 19 op 20 januari (op verzoek van de sp.a-fractie)

Naar aanleiding van het gladde wegdek in de nacht van 19 op 20 januari te Zelzate heeft de sp.a-fractie diverse vragen omtrent de organisatie van het strooien in Zelzate.

17. Vragen i.v.m. visvijver, aalscholvers en opblaaskrokodillen (op verzoek van de PVDA+-fractie)

De PVDA+-fractie heeft via de media vernomen dat een grote kolonie aalscholvers de geplaatste populatie vissen in de visvijver even snel leegroven als ze geplaatst wordt. Het experiment met o.a. plastieken opblaaskrokodillen zou de vogels niet afschrikken en blijkt dus weggegooid geld te zijn. De PVDA+-fractie heeft hierbij diverse vragen.

18. Vragen omtrent ongerustheden betreffende poetsen van de gemeentelijke school (op verzoek van de PVDA+-fractie)

De PVDA+-fractie heeft vernomen dat er verschillende ongerustheden zijn betreffende het poetsen van de gemeentelijke school. Een eerste ongerustheid in het tekort aan personeel door 2 langdurige ziektes, een tweede ongerustheid is de geruchten over een mogelijke privatisering van de poetsdienst in de school. En wat zal er gebeuren als het PSBLO verhuist naar de nieuwe locatie?

19. Aankondiging rommelmarkten op de site van de gemeente Zelzate (op verzoek van de PVDA+-fractie)

De laatste jaren is er in onze gemeente steeds meer interesse voor rommelmarkten en garageverkopen. Er zijn ook heel wat kleinschalige initiatieven bijgekomen. Om bekendheid te geven aan de rommelmarkten zou een lokale kalender voor rommelmarkten interessant zijn.

De PVDA+-fractie stelt voor om de aankondigingen van rommelmarkten en garageverkopen op de gemeentelijke website te plaatsen onder een vaste kalenderrubriek “rommelmarkten in Zelzate”, en deze 1 of 2 keer per jaar te vermelden in het reclameblad.