Vaarwel Eddy Wally... slaap zacht.

Op 15 februari 2016, over deze onderwerpen: Cultuur en vrijtijdsbesteding, Gemeenteraad

Eddy Wally is niet meer. Op 6 februari verloor de gemeente Zelzate haar allereerste ereburger. De gemeenteraad van Zelzate besliste op 9 januari 2003 Eduard Van De Walle, alias Eddy Wally, te benoemen als ereburger van Zelzate. Dit was nooit eerder gebeurd in Zelzate. De officiële plechtigheid hiervoor ging door op woensdag 15 januari in de feestzaal van het gemeentehuis. Het gemeentebestuur gaf weinig publieke ruchtbaarheid aan dit gebeuren om een massale volkstoeloop te vermijden. Des te meer aandacht was er van de pers. Talrijke TV- en filmcamera's en fototoestellen registreerden het gebeuren. Burgemeester John Schenkels loofde Eddy Wally toen uitgebreid voor zijn werk en voor zijn inzet voor en verbondenheid met de gemeente. En Eddy Wally, met momenten zichtbaar ontroerd, genoot van de massale aandacht en vond het geweldig.

Eddy Wally bleef in de belangstelling. Op 18 april 2005 kreeg hij van burgemeester John Schenkels het ereteken ‘Ridder in de Leopoldsorde’ opgespeld. Het Hof toonde hiermee een grote waardering voor de muzikale carrière van 'The Voice of Europe'.

Zijn overlijden laat in Zelzate een leegte na. Eddy Wally was voor mij een succesvolle ondernemer en entertainer. Zijn bescheiden afkomst en opleiding hebben hem niet belet om het in het leven te maken. Hij voelde zijn publiek zeer goed aan en speelde daar in zijn muzikale carrière handig op in. Door hard te werken en te geloven in zichzelf dwong hij respect af van heel veel mensen. Zijn voornaamste verdienste is dat hij zeer veel mensen heeft laten genieten.

Eddy Wally was terecht ereburger van Zelzate. Samen met mij zullen velen hem missen.

Voorzitter van de Gemeenteraad