Veilig terug naar school

Op 3 september 2018, over deze onderwerpen: Veiligheid en milieu, Verkeer en mobiliteit, Scholen, Verkeersveiligheid
Veilig terug naar school

N-VA Zelzate wenst de schoolgaande jeugd een tof, leerrijk én vooral veilig schooljaar toe.

Vandaag start het nieuwe schooljaar. Voor onze kinderen betekent dit een nieuwe uitdaging. Op de weg is het voor deze groep zachte weggebruikers uitkijken geblazen. Zich goed laten zien kan onder andere door het dragen van een hesje en het rijden met een goed verlichte fiets als het donker is. Zich beschermen kan door middel van een fietshelm. En het in acht nemen van de verkeersregels kan ook  heel wat problemen voorkomen.

Wij willen niets liever dan dat de kinderen zich veilig van en naar school kunnen begeven. Het is niet alleen onze bekommernis maar ook onze taak hen hierin te begeleiden door het goede voorbeeld te geven. Wat is de veiligste wandel- of fietsroute naar school?  Waar kunnen de kinderen veilig in of uit de auto stappen? Houden we in de gaten of hun fiets in orde is?

Ook voor het gemeentebestuur is hier een belangrijke taak weggelegd. Onze schepen van Verkeer en Mobiliteit Martin Acke houdt dan ook permanent de focus op verkeersveiligheid rond de scholen:

- Zelzate heeft het SAVE-charter ondertekend (Samen Actief voor Veilig Verkeer). N-VA Zelzate staat volledig achter de uitvoering van de actiepunten van dit charter en zal dit de komende jaren ook verder opvolgen:

• Nazicht correcte signalisatie van de snelheidsregimes;
  • Implementatie STOP-principe via herinrichting busstation De Lijn en omgeving, optimalisatie signalisatie dooRlopende straten en aandacht voor bestaande en nieuwe trage wegen;
  • Verderzetten en nog versterken van veiligheidsinitiatieven i.s.m. de scholen (scholenoverleg, verkeerseducatie, dodehoek, theatervoorstelling “Rakelings”, fietscontroles, …) en jeugdverenigingen (Veilig op stap);
  • Verder uitbreiden net van ANPR-camera’s;
  • Fietsgebruik gemeentepersoneel voor dienstverplaatsingen stimuleren;
  • Deelname van de gemeente aan de Grote Verkeersquiz;
  • Optimalisatie gemeentelijke website met informatie over hulporganisaties;
  • Beschikbaar stellen van de gids ‘Als het verkeer je raakt’.

- Op dinsdag 16 en donderdag 18 oktober organiseren wij jaarlijks, in samenwerking met Colruyt, voor alle lagere scholen een verkeersles omtrent het gevaar van de dodehoek. Bij dit initiatief laten we de leerlingen onder meer zelf aanvoelen dat een vrachtwagenchauffeur hen helemaal niet kan zien als ze vlak naast of vlak voor zijn vrachtwagen staan.

- We verwijzen ook graag naar de schoolroutekaart Zelzate-Wachtebeke-Moerbeke die wij een aantal jaren geleden in samenwerking met de Provincie Oost-Vlaanderen hebben opgemaakt. Intussen zijn al heel wat werken aan wegen en fietspaden uitgevoerd. Een update lijkt ons noodzakelijk.  Het loont in elk geval de moeite om thuis en in de klas de gekende knelpunten en de aanbevolen schoolroutes te bespreken.

N-VA Zelzate wenst kinderen en ouders een zeer veilige start van het nieuwe schooljaar toe.