Zelzaatse gemeenteraad keert terug naar het gemeentehuis

Op 30 mei 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Zelzate, Schepencollege, Gemeentebeleid, Gemeentebestuur
Gemeentehuis van Zelzate

Na amper twee zittingen in ’t Klooster keert de gemeenteraad terug naar het gemeentehuis. U vraagt zich af “Hoe komt dit? Hoe kan dit?”.

In de gemeenteraad kan burgemeester Frank Bruggeman al geruime tijd  niet meer rekenen op een meerderheid. En dat ligt vooral aan zijn omgang met zijn politieke collega’s en zijn ondoordachte en dominante manier van besturen. Het klopt dat N-VA bij enkele dossiers serieuze bedenkingen had en zich kritisch heeft opgesteld. Dat is meteen de reden waarom de N-VA schepenen door Bruggeman worden verketterd en zoveel mogelijk informatie achtergehouden wordt. Maar minstens even duidelijk is dat twee gemeenteraadsleden van VLD-SD en één gemeenteraadslid van CD&V Vrij Zelzate afstand hebben genomen van Bruggeman en binnenkort zelfs opkomen voor een andere partij. Binnen de gemeenteraad kan hij dus niet meer rekenen op een meerderheid. Wanneer er dan nog eens twee VLD-SD'ers zich lieten verontschuldigen op de vorige gemeenteraad dan had de oppositie uiteraard volledig vrij spel.

Hij zal het nooit toegeven maar eigenlijk is N-VA nog de meest betrouwbare en voorspelbare partner binnen de coalitie. Zijn probleem is dat echter dat N-VA grenzen stelt, het coalitieakkoord wil respecteren en beslissingen altijd afweegt aan het belang van de Zelzatenaar en niet aan het mogelijk succes voor de komende verkiezingen.

Niettegenstaande dat blijft de burgemeester vanuit het schepencollege beslissingen doordrukken alsof er niets aan de hand is. Daar heeft hij met zijn drie schepenen immers de absolute meerderheid: burgemeester + 3 VLD-SD schepenen tegenover 1 schepen van CD&V-Vrij Zelzate en 2 schepenen van N-VA. Door binnen het schepencollege beslissingen te nemen zonder toelating van de gemeenteraad heeft Frank Bruggeman zich op zeer glad ijs begeven. De verbouwingswerken in de raadzaal van het gemeentehuis zijn daar een typisch voorbeeld van.

Zijn impulsieve wijze van handelen kost de gemeente nu handenvol geld. Deze keer voor de terugkeer van de gemeenteraad naar het gemeentehuis. Maar wat zal het volgende zijn? Herstel van de raadzaal in haar oorspronkelijke staat?

Ik heb helemaal geen sneer gegeven naar de oppositie zoals de krant Het Nieuwsblad schrijft. Politiek begrijp ik hun immers volledig. N-VA is in deze ook nog maar eens het slachtoffer van het ondoordacht handelen van de burgemeester. Maar omdat één maand uitstel nu ook het einde van de wereld niet is, stelde ik in het belang van de gemeentelijke financiën voor om nog één maand te wachten voor de verhuis tot de situatie duidelijk was. De verbouwingswerken worden sowieso gestopt. Ik was teleurgesteld dat de oppositie daar geen oren naar had en de gemeente nu noopt tot extra verhuiskosten.

Voorzitter gemeenteraad